Novemberben a 2.b-s és a 6. osztályos tanulókkal közösen látogattunk el a Néprajzi Múzeum „Súlyos anyag.
Nők – Viseletek – Élettörténetek” című időszaki kiállítására, ahol mindkét osztály múzeumpedagógiai foglalkozáson vett részt.
A tárlat húsz, a Duna menti sváb közösséghez kapcsolódó ünnepi viseletet és azok tulajdonosainak élettörténetét mutatja be 1880 és 1980 közötti időszakból; alapvető kérdései, hogy miként alakították a nők a ruháikat, és miként alakította őket a ruha — a gyermekkortól a házasságon át az idős korig, miközben felidézi a 20. századi történelmi események hatását is.
A 2.B osztály „Nagymama gardróbja” című múzeumpedagógiai foglalkozáson vett részt, ahol a gyerekek játékos, élményalapú formában ismerkedtek a hagyományos ruhadarabokkal. A foglalkozás mesemondással és interaktív feladatokkal dolgozott: a diákok megérinthették a különféle anyagokat, kipróbálhatták, hogyan néz ki egy ünnepi viselet, és közben történeteket hallhattak arról, hogyan kapcsolódnak ezek a ruhák a családi emlékekhez és hagyományokhoz.
A 6. osztály számára a múzeumpedagógiai foglalkozás a „Trendetek ellen” cím alatt zajlott — ez egy vita- és reflektáló beszélgetés volt, amely lehetőséget adott a tanulóknak arra, hogy gondolkodjanak a viselet, identitás, hagyomány és társadalmi normák közötti kapcsolatokról, és megvitassák, hogyan befolyásolja a ruha az egyén és közösség életét. Mindkét foglalkozás rendkívül tartalmas és élménnyel teli volt — a 2.B-sek számára a mesés, tárgyközpontú megközelítés tette játékossá és közvetlenné a tanulást, míg a 6.-osok aktív, kérdezz-felelek és vitás elemei lehetőséget adtak a komplex történelmi összefüggések feldolgozására. Reméljük, hogy a gyerekek sok új információval, érzéki tapasztalattal és empatikus szemlélettel zárták a napot, és hogy a viseleteken keresztül megismert személyes történetek hosszabb távon is inspirálóan hatnak majd rájuk.
Az effajta múzeumi oktatás — amely egyszerre kínál tárgyi élményt, történeti hátteret és reflektív feldolgozást — kiválóan illeszkedik az iskolai tananyaghoz (történelem, hon- és népismeret, osztályfőnöki órák), és valódi élményt nyújt a gyerekek számára; öröm volt látni, hogy a gyerekek egyaránt aktívan bekapcsolódtak és gazdagodtak az ott eltöltött idő alatt.
Köszönöm mindkét osztályfőnök támogató munkáját!
Pappné Polacsek Orsolya
szervező tanár


























































































































