Bevezetés


A Budajenői Általános Iskola folyamatosan együttműködik a Budajenői Német Nemzetiségi Önkormányzattal (Önkormányzat), közös programok, kulturális események és hagyományőrző rendezvények szervezésében.

Az együttműködés célja, hogy a tanulók megismerjék, megszeressék és örömmel ápolják a német kultúrát, valamint erősítse közösségi összetartozásukat és nemzetiségi identitásukat. Az Önkormányzat anyagi és szakmai támogatásával számos program valósult meg, amelyek mind hozzájárultak a fiatal generáció német nemzetiségi értékeinek átadásához.

 

Az együttműködés alapelvei

 

Az Önkormányzat és az Iskola együttműködése a kölcsönös tiszteletre és megbecsülésre épül, elismerve mindkét fél szerepét és hozzájárulását a közösség életéhez. A közös cél a német nyelv és kultúra népszerűsítése, valamint a diákok személyiségének sokoldalú fejlesztése. A programok tervezését és lebonyolítását szoros együttműködés jellemzi, amely biztosítja a lehető legjobb eredmények elérését, miközben az Önkormányzat anyagi támogatása elősegíti a német nemzetiségi programok sikeres megvalósítását.

 

Az Iskola támogatása


Az Önkormányzat 2025-ben:

 

  • Támogatást nyújtott a kulturális programokhoz és versenyekhez.
  • Gyermekeknek vásárolt csokoládéval támogatta a versenyeket és rendezvényeket.
  • A pályázatok benyújtásában és elszámolásában nyújtott támogatást.

 

Megvalósított programok és tevékenységek

 

  1. Német nemzetiségi vers- és prózamondó verseny (január–május)
    • Iskolai és területi fordulók, 4 kategóriában.
    • Tanulók ismert magyarországi német szerzők műveit adták elő.
    • A zsűri némettanárokból állt, akik értékelték az előadásmódot, kiejtést, szövegértést és előadói képességet.
    • Az iskolai fordulót követően a legjobbak részt vettek a Budakeszi területi versenyen.
    • Eredmények: Magyar Lőrinc 2.b osztály 1. hely Hochdeutsch 1-2. kategóriában, Kolozsi Zsombor 3.a osztály 3. hely Hochdeutsch 3-4. kategóriában. Mindketten továbbjutottak a megyei fordulóra.
    • Magyar Lőrinc májusban az országos döntőn 16. helyezést ért el, kiemelkedő teljesítményt nyújtva a magas színvonalú mezőnyben.

 

  1. Kitelepítési műsor a budajenői emlékműnél (április 5.)
    • Felső tagozatos diákok a kitelepítési emlékműnél műsorral tisztelegtek a történelmi események előtt.
    • A program célja a diákok identitástudatának és közösségi kötődésének erősítése.

 

  1. TrachtTag – Nemzetiségi viseletek napja (április 9.)
    • Iskolai esemény a magyarországi német népviselet napja alkalmából.
    • A diákok hétköznapi ruhájuk kiegészítéseként autentikus népviseleti darabokat viseltek, lányok befont hajjal, fiúk kalappal.
    • Programok: sváb himnusz, táncelőadás, divatbemutató, Álomzug Társulat színházi előadása (verses-dalos-bábos mese apróságoknak), Kahoot-kvíz, német ügyességi csapatverseny, Flashmob – Fliegerlied.
    • Helyszínek: Focipálya, udvar, Könyvtár, Hagyományőrzők Háza.
    • Fotópályázat: diákok fotókat készítettek népviseleti ruhadarab viseléséről hétköznapi tevékenység közben.

 

  1. Ostereierbaum – Tojásfa-állítás (április 11.)
    • Hagyományos tojásfa állítása az iskola udvarán.
    • Diákok közösen díszítették, német nyelvű tavaszi dalokat adtak elő, a tavasz közeledtének ünneplésére.

 

  1. Májusfa állítás (április 30.)
    • Részvétel az eseményen.

 

  1. VUK- Országos honismereti verseny (október- május 16.)
    • Országos vetélkedő a magyarországi németek történelméről, kultúrájáról és hagyományairól.
    • Alsó tagozatos „Orsi und die Eichhörnchen” csapat a 4. helyen végzett 120 induló közül.
    • Csapattagok: Nagyhegyesi Emma, Német Noémi, Kelemen Hanna 4. B osztály

 

  1. Lesewurm olvasóverseny (június 17.)
    • Kárpát-medencei német nyelvű levelezős olvasóverseny.
    • Nagyhegyesi Emma 4.b arany minősítést szerzett
    • Cél a német nyelvű olvasás népszerűsítése.

 

  1. Honismereti pályázat (június 16-17.)
    • „A hit közösséget teremt” projekt Budaörsön és Budajenőn.
    • 4.b osztályos tanulók és pedagógusok vettek részt a 2 napos programon, melynek célja az egyházi és nemzetiségi értékek bemutatása.
    • Finanszírozás: Miniszterelnökség Nemzetiségi Államtitkársága, támogatói okiratok: Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt.

 

  1. Sördélután Jeine Udvarház (augusztus 31.)
    • Részvétel az eseményen.

 

  1. Szüret és borünnep (szeptember 20.)
    • A budajenői borünnepen Hollósi Géza Érdi tankerületi igazgató úr és felesége látogatták meg a budajenői német nemzetiség által berendezett, gyűjtött és fenntartott tájszobát. A SVÁB TÁJSZOBA látogatása alatt, eredeti sváb receptek alapján készült sütemények is kínálásra kerültek az igazi vendégszeretet mellett.

 

  1. Tanulmányi honismereti kirándulás (szeptember 22.)
    • Az 1.b osztály Budajenőn tett honismereti sétát, bepillantást nyertek a régi svábok életébe.

 

  1. Német nemzetiségi tábor (október 16–21.)
    • 5 napos napközis tábor Budajenői Általános Iskola területén, napi kirándulások Budakeszire, Zsámbékra, Szentendrére, Budaörsre, Tatára.
    • Programok: Budakeszi Helytörténeti Gyűjtemény és Tájház és tűzzománc készítés, Zsámbék Szent Vendel sváb tájház és Premontrei gyógynövényes kert, Szentendrei Skanzen, Budaörsi Jakob Bleyer Heimatmuseum, Tatai Német Nemzetiségi Múzeum.
    • Múzeumpedagógiai foglalkozások, kézműves tevékenységek, interaktív játékok, napi tábori élményfüzet vezetése német szókincssel, rajzokkal, feljegyzésekkel, kvízfeladatokkal.
    • Cél: sváb kultúra élményszerű bemutatása, identitás és hagyományok átadása.
      - Támogatás: Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt., 1 millió Ft.

 

  1. A Súlyos anyag. Nők – Viseletek – Élettörténetek kiállítás (november 4. és 12.)
    • Néprajzi Múzeum vendégkiállítása az ulmi Dunai Svábok Központi Múzeumából.
    • 2.b osztály: „A nagymama gardróbja” – múzeumpedagógiai foglalkozás.
    • 6.o: Trendetek ellen – vitaszínház az identitásról.
    • Cél: diákok kritikai gondolkodásának, empátiájának és döntéshozatali képességének fejlesztése a hagyomány és egyéni szabadság kérdésének feldolgozásában.

 

  1. Martinstag – Projekthét az iskolában (november 8.)
    • Projektheti tevékenységek Szent Márton életéről: rajzok, versek, bemutatók.

 

  1. 2. Adventi gyertyagyújtás (december 8.)
    • Ünnepségen való részvétel, közös karácsonyi várakozás.

 

 

 

Eredmények és tapasztalatok

  • A programok nagy sikert arattak, a diákok érdeklődése a német nyelv és kultúra iránt fokozódott.
  • Nyelvi és kulturális kompetenciáik fejlődtek, és a közösségi összetartozás érzése erősödött.
  • Az iskola és az Önkormányzat kapcsolata tovább erősödött.
  • A résztvevők és a szülők pozitív visszajelzései alátámasztják a programok értékét.
  • A diákok önbizalma, tehetsége és kreativitása fejlődött, élményekkel és tapasztalatokkal gazdagodtak.

 

Az Önkormányzat és az Iskola együttműködése példaértékű, a közös munka eredményeként a német nemzetiségi értékek ápolása és továbbadása Budajenőn sikeresen valósul meg. A jövőben tervezzük a programok bővítését, még több diák bevonását, valamint a közösség erősítését célzó tevékenységek folytatását.

 

Budajenő, 2025. november 3.

 

Pappné Polacsek Orsolya
német munkaközösség-vezető


 akadálymentes honlap

Aktiv iskola logo

Határtalanul logo

Megvalósult a magyar kormány támogatásával logo

Ökoiskola logo


Iskolánk a Müpa Partneriskola-programhoz csatlakozott

COVID érintettség:
Pozitív COVID tesztje van:
0 fő tanuló
0 fő felnőtt
Karanténban van:
0 osztály

div class=