Novemberben a 2.b-s és a 6. osztályos tanulókkal közösen látogattunk el a Néprajzi Múzeum „Súlyos anyag.

Nők – Viseletek – Élettörténetek” című időszaki kiállítására, ahol mindkét osztály múzeumpedagógiai foglalkozáson vett részt.

A tárlat húsz, a Duna menti sváb közösséghez kapcsolódó ünnepi viseletet és azok tulajdonosainak élettörténetét mutatja be 1880 és 1980 közötti időszakból; alapvető kérdései, hogy miként alakították a nők a ruháikat, és miként alakította őket a ruha — a gyermekkortól a házasságon át az idős korig, miközben felidézi a 20. századi történelmi események hatását is.

A 2.B osztály „Nagymama gardróbja” című múzeumpedagógiai foglalkozáson vett részt, ahol a gyerekek játékos, élményalapú formában ismerkedtek a hagyományos ruhadarabokkal. A foglalkozás mesemondással és interaktív feladatokkal dolgozott: a diákok megérinthették a különféle anyagokat, kipróbálhatták, hogyan néz ki egy ünnepi viselet, és közben történeteket hallhattak arról, hogyan kapcsolódnak ezek a ruhák a családi emlékekhez és hagyományokhoz.

A 6. osztály számára a múzeumpedagógiai foglalkozás a „Trendetek ellen” cím alatt zajlott — ez egy vita- és reflektáló beszélgetés volt, amely lehetőséget adott a tanulóknak arra, hogy gondolkodjanak a viselet, identitás, hagyomány és társadalmi normák közötti kapcsolatokról, és megvitassák, hogyan befolyásolja a ruha az egyén és közösség életét. Mindkét foglalkozás rendkívül tartalmas és élménnyel teli volt — a 2.B-sek számára a mesés, tárgyközpontú megközelítés tette játékossá és közvetlenné a tanulást, míg a 6.-osok aktív, kérdezz-felelek és vitás elemei lehetőséget adtak a komplex történelmi összefüggések feldolgozására. Reméljük, hogy a gyerekek sok új információval, érzéki tapasztalattal és empatikus szemlélettel zárták a napot, és hogy a viseleteken keresztül megismert személyes történetek hosszabb távon is inspirálóan hatnak majd rájuk.

Az effajta múzeumi oktatás — amely egyszerre kínál tárgyi élményt, történeti hátteret és reflektív feldolgozást — kiválóan illeszkedik az iskolai tananyaghoz (történelem, hon- és népismeret, osztályfőnöki órák), és valódi élményt nyújt a gyerekek számára; öröm volt látni, hogy a gyerekek egyaránt aktívan bekapcsolódtak és gazdagodtak az ott eltöltött idő alatt.

Köszönöm mindkét osztályfőnök támogató munkáját!

Pappné Polacsek Orsolya
szervező tanár

 akadálymentes honlap

Aktiv iskola logo

Ökoiskola logo

Határtalanul logo

Megvalósult a magyar kormány támogatásával logo


Aktiv iskola logo

Iskolánk a Müpa Partneriskola-programhoz csatlakozott

COVID érintettség:
Pozitív COVID tesztje van:
0 fő tanuló
0 fő felnőtt
Karanténban van:
0 osztály

div class=